Følg os på de sociale medier

Plus size tøj: en smuk historie om tøj i alle størrelser til kvinder

Plus size tøj: en smuk historie om tøj i alle størrelser til kvinder

Selvom vi hos sNoir ikke udelukkende har plussize tøj, er plussize stadigvæk en stor del af vores sortiment. Derfor tænkte vi, at det kunne være sjovt og hyggeligt at fortælle om, hvordan det populære plussize fænomen blev skabt gennem tiden for at få en idé om de forskellige kropsidealer gennem årenes forløb.

Kvindelige kurver og masseproduktion af tøj

Kropsidealer har ændret sig gennem tiden og gør det stadig. Før 1900 var det yderst moderne med kvindelige kurver. Man skulle have korsetter og snøreliv, og man havde den perfekte krop, hvis barm og hofte var fyldig, og at lår og arme var lidt buttede.

Omkring år 1900 skete der en kæmpe ændring i tøjproduktionen. Man gik nemlig fra at skræddersy tøj specifikt til den enkelte til at masseproducere tøj efter standardmål. Man begyndte altså på at lave tøj i standardstørrelser til den almindelige kvinde.

“Misses Plus Size”

I starten af 19-tallet er Lane Bryant den første til at lave vente- og efterfødselstøj. Hun syntes, at der manglede tøj til flere forskellige grupper af kvinder, og derfor begyndte hun i 1922 at lave tøj til plussize kvinder. Det var her, at hun opfandt udtrykket “Misses Plus Size”. Sammen med hendes kommende mand Malsin, som var ingeniør opdagede de, at formerne til plussize var anderledes end dem, man brugte til standard. Med dette grundlag begyndte de at designe tøj, der skulle passe til alle kvinder med større mål end standardtøjet.

1950’ernes timeglasmodel

I 1940’erne var det den atletiske figur, der var i centrum. Det var først igen i 1950’erne, at det blev moderne at have den såkaldte timeglasfigur. Dog var der nok stadig tale om slanke kroppe med stor barm og hofter. Men slank uden former var dog ikke specielt eftertragtet. Faktisk kunne man købe piller, som skulle hjælpe kvinder med at tage på, så de kunne få de ønskværdige, fyldige former.

1960’ernes slankekurskultur

1960’ernes populære og kendte Twiggy satte standarden for skønhedsidealet, og det blev nu moderne at være åleslank. Flere og flere gik på slankekure for at opnå det nye kropsideal, men som et modsvar på alt dette, opstod der grupper, der hyldede, at de ikke så ud som Twiggy gjorde. I USA blev der afholdt fat-in days, og der blev ligeledes afholdt plussize modeshows. Alt dette var med til at skabe en ny og fri kropsforståelse i slutningen af 1960’erne og i 1970’erne. I 70’erne og 80’erne åbnede både modelbureauer, butikker og meget mere med fokus på plussize.

Fokus på diversitet og kropspositivisme

Med sociale medier i det nye årtusinde kom der endnu mere på diversitet, skønhedsidealer og diskriminering. Mange bloggere og influencere blev talsmænd for diversitet og plussizemode blandt kvinder. Der skulle gøres opmærksom på, at kvinder med former og mere fylde på kroppen ligeledes var skønne og kønne, og at de - lige såvel som slanke kvinder - kan bære modetøj og være dem selv, som de er.

Det er det samme budskab, vi gerne vil ud med her hos sNoir. Vi synes - ligegyldigt størrelse, fylde, højde mm. - at alle skal have de samme muligheder, når det kommer til at shoppe tøj, man bliver glad for. Der er ikke to af os, der ser ens ud - vi er alle unikke. Det er derfor vigtigt, at der findes noget til enhver kvinde. Hos sNoir synes vi, at alle skal have lige muligheder for at shoppe lækkert modetøj, der sidder godt og fremhæver det smukke ved ens krop.

Shopper du plussize tøj, kan du både finde tøj fra Kaffe Curve, Gozzip, Zizzi, Zhenzi, Zoey og Sandgaard.

Du kan shoppe alt fra skønne plus size kjoler og lækre plus size skjorter til bløde plus size strik, moderne plus size bukser og meget mere

Hvad enten du shopper plussize tøj eller ej, så er du velkommen i vores hyggelige butik. Du kan også shoppe via vores webshop. Ligegyldigt hvad du vælger, vil du altid blive mødt af god service og venlighed, og så kan du være sikker på, at foretage en tryg handel - vores skønne piger i butikken står nemlig altid for pakningen.